קואליציות מקומיות

רקע

בשנת 2017, כשנה וחצי לפני הבחירות של שנת 2018 ברשויות המקומיות יזמה עמותת כ"ן WePower ביחד עם קרן פרידריך אברט וקרן דפנה, קואליציית ארגונים לטובת שיפור הנתונים וקידום שוויון מגדרי סביב שולחנות המועצות ברשויות המקומיות בישראל. קואליציה זו נוסדה מתוך הבנה כי רק מהלך משותף ואיגום משאבי הארגונים ביחד יביא לשינוי הנתונים.

הפער המגדרי בישראל משמעותי ובא לידי ביטוי בתחומי חיים רבים. אחד המקומות בהם הפער בולט בצורה משמעותית הוא השלטון המקומי. עד לפני הבחירות באוקטובר ,2018 בישראל, היו רק 6 נשים שעמדו בראשות עיר/מועצה (2% בלבד) , 14% בלבד כיהנו כחברות מועצה/מליאה ברשויות השונות. ב-98 (כמעט חצי ממספר הרשויות בישראל) רשויות מקומיות לא הייתה אישה אחת סביב שולחן המועצה.

בשנת 2023, לקראת הבחירות המוניציפליות, קיימנו שוב את היוזמה.

חזון

לקראת בחירות לרשויות המקומיות​, רשימות המתמודדות.ים תכלולנה ייצוג נשים שוויוני 50:50 בכלל הרשויות ברחבי בארץ​.

מרחבי פעולה

פעילות השטח

מינוף החברה האזרחית לכוח אלקטורלי המתמקד בהבטחת ייצוג לנשים במקום ראשון ו/או שני בכל רשימה. נוסף על כך יצירת קשר עם מתמודדות פוטנציאליות, עידוד ומתן תמיכה פרקטית לטובת התמודדותן.

לובי

קריאה לשלב נשים ברשימות במקומות ריאליים. עבודה מול ראשי מפלגות, חברי כנסת, ראשי רשימות וראשי רשויות

תקשורת

העלאת מודעות לנושא (ייצוגי ומהותי), קמפיין לעידוד מועמדות וקמפיין בוחרים

ידע

איסוף נתונים, מחקרים וכתיבת מסמכים מקצועיים

יעדים​

  • הגדלת ייצוג נשי שוויוני במועצות הרשויות המקומיות.​
  • העלאת המודעות בקהילה להיעדר/תת הייצוג של נשים במועצות המקומיות וחשיבותו של ייצוג שוויוני​.
  • איתור נשים אקטיביסטיות.​
  • יצירת רשת נטוורקינג של נשים, חוצה מגזרים.​ליווי ותמיכה לנשים מתמודדות​.

הצלחות הקואליציה בשנת 2018

אנו מחכות לתוצאות של בחירות 2023 שנדחו לשנת 2024

העלאת מודעות לפער המגדרי

סביב שולחנות המועצה הביאה לשיח בנושא בכל ערוץ ופורום אפשרי – בתקשורת, בקרב מקבלי ההחלטות בכנסת, ולאט לאט הגיע גם לשיח של הבוחרות.ים.

קמפיין של הרשות לקידום מעמד האישה לעידוד נשים

התמודדות בבחירות אשר יצר באז רב. בעקבות פעילות הקואליציה לקידום הנושא, התגייסה גם הרשות לקידום מעמד האישה ויצאה בקמפיין ייעודי לעידוד נשים להתמודד בבחירות. קמפיין זה יצר באז רב וחיזק את נראות וחשיבות הנושא. המסר הקליט עבר.

תוצאות קמפיין הבוחרות.ים עם חשיפה אדירה

השתתפות בדרכים שונות כגון: הקלקה על מודעות, החלפות תמונות פרופיל, עשרות אלפי מעורבויות ברשתות החברתיות, צפיות בסרטון וכחצי מיליון חשיפות.

הגדלת כמות הנשים המתמודדות

בבחירות המוניציפליות ב-2018- התמודדו בתחילה 86 נשים לראשות, כאשר לבחירות הגיעו 71 נשים שהתמודדו על תפקיד ראש הרשות (כמעט כפול מכמות המתמודדות במערכת הבחירות בשנת 2013). במערכת הבחירות בשנת 2018 התמודדו גם יותר נשים למועצה – 750 נשים יותר. אולם אחוזי הנשים המתמודדות למועצה נשארו אותו דבר (מאחר והתמודדו גם יותר גברים). סה"כ התמודדו 5,258 נשים למועצות ולמליאות במועצות האזוריו.

גדל פי 2.5 מספר ראשות הערים

אחרי הבחירות ב-2018, גדל פי 2.5 מספר ראשות הערים ועומד היום על 15 נשים (6% מכלל ראשי הרשויות בישראל), מספר חברות המועצה/מליאה ברשויות המקומיות ובמועצות האזוריות גדל בכ-40% ועומד היום על ,19% וכן מספר הרשויות שבהן לא מכהנת אף אישה ירד מ-98 ל-78 רשויות.

שותפות הקואליצייה